Zoeken Menu

Vervolg - Artikel groene thee

Groene thee of ‘Chinese thee’ is in het oosten zo populair dat het daar doorgaans gewoon thee wordt
genoemd. In het westen drinken we voornamelijk zwarte thee, maar steeds meer mensen ontdekken
groene thee. Dat is maar goed ook! Groene thee zit vol met anti-oxidanten, en die zijn erg goed voor ons lichaam.

• De anti-oxidanten gaan vrije radicalen tegen die celveroudering veroorzaken.
• Groene thee verkleint de negatieve effecten van ons LDL cholesterol (slecht cholesterol) en
  vergroot de effecten van goed cholesterol (HDL).
• Het oxideert vet (zodat het lichaam vet makkelijker kan gebruiken als energiebron) en verbetert
  de spijsvertering.
• Groene thee bevat L-theanine wat de nachtrust bevordert waardoor je overdag minder vermoeid bent.
• Het werkt kalmerend.
• Heeft een preventieve werking bij ziektes als Alzheimer, Multiple Sclerosis en Parkinson.
• De anti-oxidanten werken kankerremmend en anti-bacterieel.
• Groene thee versterkt de weerstand.

Kortom, genoeg redenen om groene thee te drinken! Groene thee bevat theine, hetzelfde als cafeine.
Dit heeft een licht stimulerend effect op ons centrale zenuwstelsel. Een kop groene thee bevat gemiddeld
30 milligram theine (een kop koffie bevat gemiddeld 75 milligram cafeine).

Hoeveel groene thee moet ik drinken om van deze positieve eigenschappen te profiteren?
Goeie vraag. Vanuit verschillende hoeken in de wetenschap wordt aangeraden vier kopjes groene thee
per dag te drinken. Meer mag ook, maar overdrijf het niet. Bedenk dat te veel theine niet goed is voor je
lichaam, net zoals dat voor koffie geldt.

Ik vind groene thee echt niet lekker, wat nu?
Geen zorgen! Wanneer je moeite hebt om te genieten van groene thee zijn er tegenwoordig wat alternatieven.
De meeste theefabrikanten hebben smaakvolle varianten op de pure groene thee, zoals groene thee met
citroen of jasmijn. PickWick heeft White Tea, dit heeft dezelfde werking als groene thee en is in meerdere
toegankelijke smaken te koop. Onthoud dat groene thee in het begin misschien een beetje ‘wennen’ is.
Je moet het een beetje leren drinken, net als koffie.

Neem in de wachtkamer daarom, terwijl u wacht, gerust een kopje groene thee.