Vakantie checklist

Sommige mensen zien als een berg op tegen hun vakantie. Ten eerste omdat er nog zoveel geregeld moet worden voordat ze vertrekken, ten tweede de lange (auto) reis en tot slot de slechte slaapplaatsen bij aankomst op de camping, het appartement of hotel. In deze column ga ik het maar niet hebben over de kwaliteit van de accommodatie die u uiteindelijk krijgt, want vaak lijkt de realiteit niet op wat u in de brochure voorgeschoteld kreeg. Terug naar de vakantiestress. Het succes van uw vakantie valt of staat met de voorbereiding. Onderschat niet dat een slechte voorbereiding van uw reis ook lichamelijke gevolgen voor u kan hebben. 

De voorbereiding

Zelf probeer ik al van de voorbereidingen van de reis te genieten. Een goede voorbereiding is immers het halve werk. Ik maak “to do” lijstjes (let op: mannen houden hier niet van!) en houd mij hier strikt aan. Het is toch geweldig als je iets af kan vinken. Het betekent dat je weer één ding minder hoeft te doen (het is overigens wel de bedoeling dat uw lijstjes op termijn korter worden en niet langer). Op internet zijn hier handige sites voor te vinden die u helpen een lijst samen te stellen die voor u en voor de soort reis die u maakt, uniek is. Kijk in boeken of op het internet wat er in de omgeving van uw vakantieplek zoal te beleven valt en reserveer alvast musea en restaurants die u bezoeken wilt. Als u van te voren online tickets kunt bestellen voor het museum dat u wenst te bezoeken, dan hoeft u ter plekke (bijna) nooit in de rij te staan. De tijd die u dan spaart kunt op een terrasje doorbrengen en het is ook nog eens beter voor uw rug ook.

De reis

Voor mensen met rug- en nekklachten is de reis zelf meestal het meest stressvolle van de hele vakantie.Lang zitten is nu eenmaal belastend en kan grote druk op de wervelkolom veroorzaken waardoor u pijn krijgt. Mocht u naar Australië vliegen, dan is het natuurlijk niet realistisch als ik u vertel dat u om de 2 uur op moet staan, moet rekken en strekken en na maximaal 8 uur moet stoppen met reizen. Dit geldt echter wel voor de autorijders onder ons. Elke paar uur stoppen en wat oefeningen voor rug en nek doen, maakt het reizen een stuk aangenamer. Probeer voor uzelf en uw familie te beslissen of u de nacht wilt doorrijden. Het levert extra veel stress op en zorgt ook wel eens voor gevaarlijke situaties.

Een persoonlijke vriendin bedacht dat het veel efficiënter zou zijn om met man en kind de nacht door te rijden. Niet geheel efficiënt dus: ze viel in slaap achter het stuur en de auto sloeg over de kop. Gelukkig vielen de verwondingen uiteindelijk mee; ze waren wel erg geschrokken en hun vakantie was afgelopen. 

Uw verblijf

Als uw verblijfsplaats bij aankomst lijkt op de foto’s die u ervan gezien heeft, dan heeft u geluk. Maar nietzelden blijkt het onhygiënischer, onpraktischer en minder luxe te zijn dan u gehoopt had. Maar u bent er nu toch eenmaal, dus maak er maar het beste van. Houd bij het uitpakken rekening met het tillen van uw koffers. Tillen en draaien tegelijk is funest voor uw rug, wees er dus alert op! De meest klachten komen echter voort uit het feit dat matrassen zeer slecht blijken te zijn. Een stevige matras is voor de meest mensen het beste. Als het matras te zacht is en/of doorgezakt, dan kunt u ervoor kiezen om deze op de grond te plaatsen. De stevigheid die dit creëert maakt het voor veel mensen een stuk aangenamer. Mocht u onverhoopt op vakantie toch nog klachten krijgen, dan kunt u altijd een chiropractor ter plekke consulteren. Op onze vakantiechecklist staat een website vermeld waarop adressen van erkende chiropractoren vermeld staan. U kunt van uw vakantie een prachtige tijd maken door u goed voor te bereiden. En dan als laatste vergeet niet te genieten, want voordat u het weet, is het weer voorbij. 

Vakantie checklist 

  • Stop elke 2 uur met autorijden en doe een paar rek- en strekoefeningen;
  • Neem, indien nodig, een aangepast rug- of nekkussen mee op reis (reisexemplaren zijn in onze praktijk te verkrijgen).
  • Mocht uw matras, bij aankomst, te zacht zijn of doorzakken, leg deze dan op de grond. Op die manier creëert u meer stevigheid;
  • Ga uitgerust op reis. Reis, als het mogelijk is, niet op hele drukke dagen en vertrek een dag eerder of later dan anderen. De nacht doorrijden zorgt voor extra veel stress. Maak een duidelijke afweging of dit voor u en uw gezin een optie is.
  • Mocht u op vakantie klachten krijgen, bezoek dan een erkende chiropractor in de buurt van uw vakantieadres. Raadpleeg voor adressen: www.chiropractic-ecu.org
  • Hieronder een paar handige sites die u helpen een unieke vakantielijst samen te stellen van dingen die u niet moet vergeten. Een echte aanrader!
    www.inpaklijst.nl
    www.meenemen.nl
    www.koffers-pakken.nl
  • Boek tickets van musea en bezienswaardigheden online. Het voorkomt veel wachttijd en dus stress (vooral met kinderen).
  • Reiskussens, halskussen en coolinggel. Een reis (nek) kussen, een lordositkussen voor in de auto en coolinggel kunnen uw vakantie een stuk aangenamer maken.

 

Vanzelfsprekend staan wij de hele zomer voor u klaar, ook als uw eigen chiropractor afwezig is, kunt u altijd geholpen worden door een van zijn collega's. Het hele team van het Chiropractisch Centrum voor Rug & Nek wenst u een fijne vakantie.

 


vrijdag van 16.00 – 16.30 uur zonder afspraak en alle andere dagen en tijden op afspraak.

Maak kennis met chiropractie

Gratis inloopspreekuur