Zoeken Menu

Tips om rugklachten te voorkomen

Onderstaande oefeningen, om de spieren te versterken en soepel te houden, kunt u 's ochtends doen na het opstaan of 's avonds voor het slapen gaan. Maar ook als u langdurig gezeten heeft (tijdens reizen of werken) of als u belastende werkzaamheden heeft gedaan. Bovendien verlichten deze oefeningen de pijn als u last heeft van uw rug.

Rugoefening 1

U ligt op uw rug. U brengt langzaam een been naar uw borst, terwijl het andere been op de vloer gestrekt blijft. Niet hard doortrekken! Vervolgens ontspant u dat been en brengt u het andere been naar uw borst. Tot slot brengt u beide benen tegelijkertijd naar uw borst. Indien u pijn voelt aan uw heiligbeen, stopt u onmiddellijk met deze oefening.

Rugoefening 2

U zit op uw knieën met uw handen plat op de grond. Uw armen zet u op schouderbreedte en uw knieën op heupbreedte van elkaar. Maak nu uw rug afwisselend hol en bol. Breng bij het hol maken van uw rug het hoofd niet te ver naar achteren. 

Let op bij rugklachten:

  • Doe deze oefeningen regelmatig, dan heeft u er meer profijt van.
  • Verricht de oefeningen langzaam en rustig, eventueel met achtergrondmuziek.
  • Forceer nooit; als u pijn voelt, stop dan en raadpleeg uw chiropractor.
  • Deze oefeningen zijn algemeen, als u patiënt bent, krijgt u een persoonlijk oefenprogramma.

Wacht niet te lang en laat de oorzaak door een chiropractor onderzoeken.  Eventueel kunt u gebruik maken van het gratis inloopspreekuur op vrijdag van 16.00 – 16.30 uur zonder afspraak en alle andere dagen op afspraak.

Maak kennis met chiropractie

Gratis inloopspreekuur