Zoeken Menu

Chiropractie en sportblessures

Sporten is gezond! Toch kennen wij allemaal voorbeelden waarbij familieleden of vrienden geblesseerd raken door een partijtje voetbal, een intensieve tenniswedstrijd of een val bij skiën of snowboarden. Het gevolg is een sportblessure die vaak hardnekkig en pijnlijk kan zijn. Het is belangrijk om met een aantal zaken verstandig om te gaan zoals o.a. het rekening houden met leeftijd, conditie en fysieke mogelijkheden, zodat sporten een leuke en gezonde bezigheid blijft.

Bezoekers aan de voorlichtingsavond op 23/09 over echo/shockwave ontvangen een gratis echo. Klik hier voor meer info.

Verschillende sportblessures

- Schouderblessures -

schouder en chiropractie

Bursitis
Schouderbursitis ontstaat meestal door een overbelasting van het schoudergewricht. Door deze overbelasting komt de “bursa” (het vloeistofzakje met het smeersel van het gewricht) onder zware druk te staan. Hierdoor raakt deze geïrriteerd en kan ontsteken. Dit veroorzaakt veel pijn aan de schouder en beperkt daardoor de bewegingsvrijheid van het schoudergewricht.

Frozen shoulder 
Zoals de naam aanduidt, is dit een aandoening waarbij de bewegingsvrijheid van de schouder sterk beperkt is. De patiënt heeft bv. veel moeite met het aantrekken van een jas. Een frozen shoulder ontstaat door langdurige overbelasting van het schoudergewricht. Hierdoor wordt het gewricht geïrriteerd. Als reactie hierop verkrampen de spiergroepen rondom de schouder en wordt de beweging ervan beperkt. Als de verkramping van de spieren te lang aanhoudt, kunnen de spiergroepen verkorten waardoor een normale beweging van de schouder niet meer mogelijk is.

- Arm- en polsblessures -


Carpaal Tunnel Syndroom
Door de pols lopen zenuwbanen die door overbelasting onder druk komen te staan. Er ontstaat een beknelling van de zenuw die door de tunnel van de pols loopt. Het gevolg is pijn die voornamelijk in de pols, hand en vingers te voelen is.

arm en pols en chiropractieTennisarm
Vergis u niet! Een tennisarm heeft niet altijd met de tennissport te maken. De oorzaak is overbelasting van de onderarm door herhaaldelijk de spiergroepen aan de buitenkant van de arm te gebruiken. De pijn is voornamelijk voelbaar aan de buitenkant van de elleboog en straalt vaak uit naar de onderarm.

Golfarm 
Net als bij de tennisarm heeft de golfarm ook niet altijd met de golfsport te maken. Overbelasting van de spiergroepen aan de binnenkant van de arm zijn de oorzaak. De pijn is voelbaar aan de binnenkant van de elleboog en straalt vaak uit naar de onderarm.

- Heup- en liesblessures -

Verrekking van de lies is één van de meest voorkomende voetbalblessures. De oorzaak is een irritatie van het gebied rondom de lies. Hierdoor verkrampen de spiergroepen rondom de heup en de lies en ontstaat er een bewegingsbeperking.

- Knieblessures -

Chiropractie en de knieMeniscus en kniebanden
Deze blessures worden veroorzaakt door plotselinge draaibewegingen van het onderbeen ten opzichte van het bovenbeen. Hierbij worden het kniegewricht en de omringende gewrichten als het ware “gewrongen”.

 
Osgood Schlatter Syndroom
Hierbij is de peesaanhechting van de bovenbeenspieren (die onder de knie aanhechten) geïrriteerd.

 

 

- Enkelblessures -

Klachten aan de enkel worden veroorzaakt door een verzwikking of een verstuiking. De banden en pezen rondom de enkel worden verrekt, hierdoor ontstaat er een zwelling. Het gevolg is een bewegingsbeperking van de enkel.

Oorzaken van sportblessures

  • Geen (goede) warming-up en cooling-down.
  • Te hard van stapel lopen met een sportprogramma.
  • Een val of duw tijdens het sporten.

Symptomen sportblessures
Bij sportblessures is de pijn meestal voelbaar rondom de gewrichten en spiergroepen die geblesseerd zijn. De symptomen kunnen van acute aard zijn waarbij de patiënt intense pijn voelt. Ze kunnen ook geleidelijk optreden bv. bij een spierreactie waarbij de spieren intensief aangespannen worden en spierpijn veroorzaken. Ook bij gewrichtsletsel treedt vaak een zwelling rondom het gewricht op.

Chiropractie en sportblessures

Chiropractie is een geneeswijze die al meer dan 100 jaar bestaat. De behandeling richt zich op stoornissen in het functioneren van het bewegingsapparaat en de relatie met het zenuwstelsel. Een chiropractor controleert de wervelkolom op blokkades. Door een gedegen onderzoek en een gerichte behandeling lokaliseert en corrigeert de chiropractor deze blokkades. Hierdoor wordt de doorstroming van de zenuwen hersteld en kan het lichaam zichzelf weer genezen. 

De chiropractische behandeling van sportblessures

De behandeling is gericht op de geblesseerde gewrichten, banden, pezen en spiergroepen. De technieken die gebruikt worden zijn o.a.; manipulatie-, tractie- en drukpunttherapie. De doelstelling is functieherstel van de betreffende gewrichten en spiergroepen. Het is mogelijk dat de patiënt een specifiek oefeningenprogramma krijgt om dit te ondersteunen.

De meest gestelde vragen over sportblessures

Welke sporten zijn blessuregevoelig en welke niet?
In het algemeen is te zeggen dat alle “contactsporten” een hoge blessuregevoeligheid hebben zoals o.a.; hockey, rugby, judo en handbal. Ook turnen en klassiek ballet zijn belastend. Zwemmen is een goed alternatief. De invloed van de zwaartekracht valt hier immers weg, waardoor de gewrichten minder belast worden.

Waarom moet ik terugkomen ook als ik me goed voel?
U kunt ook de vraag stellen: “Waarom moet ik regelmatig naar de andarts voor controle, ook als ik geen kiespijn heb?”. Door het controleren en optimaliseren van de gewrichten, voelt u zich een stuk soepeler en fitter en kunt u klachten voorkomen.

Voorkom pijn

  • Bereid u altijd goed voor op de sport die u gaat beoefenen.
  • Draag altijd de juiste kleding en heel belangrijk, het juiste schoeisel.
  • Denk aan een goede warming-up en cooling-down (ook voor geoefende sporters).
  • Neem les in de sport die u beoefent. Het is uiterst belangrijk om de techniek van de sport onder de knie te krijgen. U leert de juiste bewegingen waardoor sportblessures voorkomen kunnen worden.
  • Loop niet te hard van stapel, bouw het sportprogramma langzaam op.

 Verlicht pijn van een sportblessure

  • Leg bij acute pijn een koud kompres op de plek waar de pijn of zwelling zich voordoet. Dit doet u
    verschillende malen (niet langer dan 20 minuten) met tussenpozen van 2 uur.

Tot slot
Neem bovenstaande adviezen ter harte en geef ze door aan familie en vrienden. Het is belangrijk om u goed voor te bereiden, maar vooral om veel plezier aan uw sport te beleven. Zonder sportblessures!

Wacht niet te lang en laat de oorzaak door een chiropractor onderzoeken.  Eventueel kunt u gebruik maken van het gratis inloopspreekuur op vrijdag van 16.00 – 16.30 uur zonder afspraak en alle andere dagen op afspraak.

Maak kennis met chiropractie

Gratis inloopspreekuur