Zoeken Menu

Vakantie checklist


Vakantiestress en slechte matrassen
Sommige mensen zien als een berg op tegen hun vakantie. Ten eerste omdat er nog zoveel geregeld
moet worden voordat ze vertrekken, ten tweede de lange (auto) reis en tot slot de slechte slaapplaatsen
bij aankomst op de camping, het appartement of hotel. In deze column ga ik het maar niet hebben over
de kwaliteit van de accommodatie die u uiteindelijk krijgt, want vaak lijkt de realiteit niet op wat u in de
brochure voorgeschoteld kreeg.

Terug naar de vakantiestress. Het succes van uw vakantie valt of staat met de voorbereiding.
Onderschat niet dat een slechte voorbereiding van uw reis ook lichamelijke gevolgen voor u
kan hebben.

De voorbereiding
Zelf probeer ik al van de voorbereidingen van de reis te genieten. Een goede voorbereiding is immers het
halve werk. Ik maak “to do” lijstjes (let op: mannen houden hier niet van!) en houd mij hier strikt aan.
Het is toch geweldig als je iets af kan vinken. Het betekent dat je weer één ding minder hoeft te doen
(het is overigens wel de bedoeling dat uw lijstjes op termijn korter worden en niet langer). Op internet
zijn hier handige sites voor te vinden die u helpen een lijst samen te stellen die voor u en voor de soort
reis die u maakt, uniek is. Kijk in boeken of op het internet wat er in de omgeving van uw vakantieplek zoal
te beleven valt en reserveer alvast musea en restaurants die u bezoeken wilt. Als u van te voren online
tickets kunt bestellen voor het museum dat u wenst te bezoeken, dan hoeft u ter plekke (bijna) nooit in de
rij te staan. De tijd die u dan spaart kunt op een terrasje doorbrengen.

De reis
Voor mensen met rug- en nekklachten is de reis zelf meestal het meest stressvolle van de hele
vakantie.Lang zitten is nu eenmaal belastend en kan grote druk op de wervelkolom veroorzaken
waardoor u pijn krijgt. Mocht u naar Australië vliegen, dan is het natuurlijk niet realistisch als ik u
vertel dat u om de 2 uur op moet staan, moet rekken en strekken en na maximaal 8 uur moet stoppen
met reizen. Dit geldt echter wel voor de autorijders onder ons. Elke paar uur stoppen en wat oefeningen
voor rug en nek doen, maakt het reizen een stuk aangenamer. Probeer voor uzelf en uw familie te beslissen
of u de nacht wilt doorrijden. Het levert extra veel stress op en zorgt ook wel eens voor gevaarlijke situaties.
Een persoonlijke vriendin bedacht dat het veel efficiënter zou zijn om met man en kind de nacht door te
rijden. Niet geheel efficiënt dus: ze viel in slaap achter het stuur en de auto sloeg over de kop.
Gelukkig vielen de verwondingen uiteindelijk mee; ze waren wel erg geschrokken en hun vakantie was
afgelopen.

Uw verblijf
Als uw verblijfsplaats bij aankomst lijkt op de foto’s die u ervan gezien heeft, dan heeft u geluk. Maar niet
zelden blijkt het onhygiënischer, onpraktischer en minder luxe te zijn dan u gehoopt had. Maar u bent er
nu toch eenmaal, dus maak er maar het beste van. Houd bij het uitpakken rekening met het tillen van
uw koffers. Tillen en draaien tegelijk is funest voor uw rug, wees er dus alert op! De meest klachten komen
echter voort uithet feit dat matrassen zeer slecht blijken te zijn. Een stevige matras is voor de meest mensen
het beste. Als het matras te zacht is en/of doorgezakt, dan kunt u ervoor kiezen om deze op de grond te
plaatsen. De stevigheid die dit creëert maakt het voor veel mensen een stuk aangenamer.
Mocht u onverhoopt op vakantie toch nog klachten krijgen, dan kunt u altijd een chiropractor ter plekke
consulteren. Op onze vakantiechecklist staat een website vermeld waarop adressen van erkende
chiropractoren vermeld staan.

Tot slot
U kunt van uw vakantie een prachtige tijd maken door u goed voor te bereiden. En dan als laatste vergeet
niet te genieten, want voordat u het weet, is het weer voorbij.

Vakantie checklist
1. Stop elke 2 uur met autorijden en doe een paar rek- en strekoefeningen;
2. Neem, indien nodig, een aangepast rug- of nekkussen mee op reis;
3. Mocht uw matras, bij aankomst, te zacht zijn of doorzakken, leg deze dan op de grond. Op die manier
creëert u meer stevigheid;
4. Ga uitgerust op reis. Reis, als het mogelijk is, niet op hele drukke dagen en vertrek een dag eerder
of later dan anderen. De nacht doorrijden zorgt voor extra veel stress. Maak een duidelijke afweging of dit
voor u en uw gezin een optie is.
5. Mocht u op vakantie klachten krijgen, bezoek dan een erkende chiropractor in de buurt van uw
vakantieadres. Raadpleeg voor adressen: www.chiropractic-ecu.org
6. Hieronder een paar handige sites die u helpen een unieke vakantielijst samen te stellen van dingen die
u niet moet vergeten. Een echte aanrader!
* www.inpaklijst.nl
* www.meenemen.nl
* www.koffers-pakken.nl
7. Boek tickets van musea en bezienswaardigheden online. Het voorkomt veel wachttijd en dus stress
(vooral met kinderen).
8. Reiskussens, halskussen en coolinggel;
Een reis (nek) kussen, een lordositkussen voor in de auto en coolinggel kunnen uw vakantie een stuk
aangenamer maken.

Vanzelfsprekend staan wij de hele zomer voor u klaar, ook als uw eigen chiropractor afwezig is, kunt u
altijd geholpen worden door een van zijn collega's.

Het hele team van het Chiropractisch Centrum voor Rug & Nek wenst u een fijne vakantie.

Wacht niet te lang en laat de oorzaak door een chiropractor onderzoeken.  Eventueel kunt u gebruik maken van het gratis inloopspreekuur op vrijdag van 16.00 – 16.30 uur zonder afspraak en alle andere dagen op afspraak.

Maak kennis met chiropractie

Gratis inloopspreekuur