Oefeningen om nekklachten te voorkomen

Als u al een patiënt bent van het Chiropractisch Centrum voor Rug & Nek, krijgt u tijdens het behandelplan een aangepast nek oefenprogramma van uw chiropractor. De nekoefeningen zijn specifiek op uw klachten afgestemd. Onderschat uw eigen inbreng niet. Het is essentieel dat u de adviezen van de chiropractor opvolgt en de aangeraden oefeningen regelmatig uitvoert. Zeker als u geen nekpijn meer heeft. Juist dán kunnen deze oefeningen grote voordelen voor de patiënt opbrengen en klachten voorkomen. 

Bijgaande oefeningen zijn van algemene aard maar kunnen tijdens een reis of acute pijnaanval toch verlichting aan de nek brengen. Als u een pijnlijke nek blijft behouden, is het aan te raden een chiropractor te bezoeken. Onderstaande oefeningen, om de nekspieren te versterken en soepel te houden, kunt u 's ochtends doen na het opstaan of 's avonds voor het slapen gaan. Maar nekoefeningen kunt ook doen  als u langdurig gezeten heeft (tijdens reizen of werken) of als u belastende werkzaamheden heeft gedaan. Bovendien verlichten deze oefeningen het ongemak als u last heeft van een pijnlijke nek.

Nekpijn - oefening 1

Draai uw hoofd zo ver mogelijk naar de rechterkant. Beweeg vervolgens uw hoofd zodanig omhoog en omlaag zonder dat uw nek pijn doet. Deze oefening doet u ca. 10 keer. Herhaal deze oefening met uw hoofd naar de linkerzijde gericht. 

Nekpijn - oefening 2

U kijkt recht voor u uit, terwijl u uw hoofd zijwaarts naar een schouder toe beweegt. Uw schouders blijven daarbij ontspannen. Deze beweging maakt u ongeveer 10 keer zowel naar de linker- als de rechterschouder.

Nekpijn - oefening 3

U plaatst uw handen op uw schouders met uw ellebogen zoveel mogelijk naar boven gericht. Vervolgens brengt u in één beweging uw ellebogen naar voren, naar beneden, naar achteren en weer terug in de hoogste stand. Zo maakt u met uw ellebogen een cirkelbeweging. U herhaalt deze oefening 10 keer en vice versa.

Let op bij oefeningen tegen nekpijn:

  • Doe deze nekoefeningen regelmatig, dan heeft u er meer profijt van.
  • Verricht de nekoefeningen langzaam en rustig, eventueel met achtergrondmuziek.
  • Forceer nooit, als u (meer) nekpijn voelt, stop dan en raadpleeg uw chiropractor.
  • Deze oefeningen zijn algemeen, als u patiënt bent, krijgt u een persoonlijk oefenprogramma om uw nekpijn te verlichten.

Elke vrijdag van 16.00 – 16.30 uur kunt u zonder afspraak langskomen. Alle andere dagen en tijden zijn op afspraak.

Maak kennis met chiropractie

Gratis inloopspreekuur